måndag 10 juni 2013

LCHF köttfärspaj

Dagens middags tips Lchf köttfärspaj!
Idag har vi varit på öppna förskolan. Dom stänger för sommaren från och med onsdag men idag fick det bli sista gången för oss. I höst när det drar igång igen så ska Saga och jag börja på babymassage, det är så mysigt och avkopplande!
Här kommer receptet!!

Pajskal:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 8 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och höj värmen till 200 gr.

Fyllning:
Bryn 400-500g köttfärs, hacka gul lök, gul paprika och bryn tillsammans, krydda valfritt och häll på 34% cream Fresh

Hyvla minst 30% ost och in i ugnen tills den fått en fin färg, ca 20-25 min!

Servera med broccoli eller en fräsch sallad!

3 kommentarer:

  1. Vart köper du fiberhusk och mandelmjöl? finns det i "vanliga"handeln?

    SvaraRadera
  2. MUMS, jag älskar köttfärspaj så den där borde jag absolut testa att göra :-)

    SvaraRadera
  3. Är själva getingarna som kläckts till små larver och puppor där inne.. så äckligt...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar <3