torsdag 2 maj 2013

Anknytningen efter förlossningen

Den här texten finns på vårat lasaretts hemsida och jag tycker det är en väldigt innehållsrik information och det är inte bara till för farmor och mormor det finns ju många fler man har nära runt omkring sig som kan komma med "besvärande" kommentarer och jag Har även hört mammor i min egen ålder som inte vill amma för ofta för att dom tror att barnet får för mycket mat eller att dom tror att det är bra för barnet att få skrika lite!

För mig får jag ont i mammahjärtat om mitt barn ska ligga och skrika, jag tror på en kärleksfull relation med tillit och att lyssnar jag på mitt barn så får jag respons och barnet känner sig tryggt tillbaka!

Det jag har märkt med mina tre äldre barn är att ju längre dom fått lega och skrika ju oroligare har dom varit och ju längre tid har det tagit att få dom känna sig lugna och trygga igen. Nu menar jag barn under tre år! Innan dess tror jag att dom är "för små" för att handskas med sina känslor själv och att dom behöver tröst och närhet!

Här kommer texten från Helsingborgs lasaretts hemsida:)

Vi gratulerar till barnbarnet!
En mormor och morfar, farmor och farfar, kan få stor betydelse för sitt barnbarn hela livet. Det finns också en stor möjlighet att amningen ska fungera bra om er dotter/svärdotter får ett bra stöd av er. Det är därför vi har skrivit detta för att berätta för er hur vi ser på mor och barn nu för tiden på dagens "BB-avdelningar".

För bara 30 år sedan gällde följande:
Amningen var fastlagd efter ett schema, där barnet skulle ammas var fjärde timme.
För att barnet skulle bli harmoniskt ansåg man att det skulle ha lugn och ro, vara rent och ha regelbundna vanor.
Barnet blev lagt i sin säng efter amningen och man var rädd för att förkyla eller skämma bort om man bar omkring babyn.

I dag vet vi att:
Det tar tid att lära sig amma sitt barn.
Amningen hjälper mor och barn att få ett nära förhållande till varandra.
Modersmjölken är den bästa näringen för barnet de första 6 månaderna.
Bröstens storlek och utseende har inte någon betydelse för hur amningen ska lyckas. Så gott som alla mödrar kan amma oavsett bröstens storlek och form.
Ju oftare barnet ammas desto mer mjölk bildas det.
Barnet får inte ont i magen av att äta ofta. Magsäcken är liten och rymmer inte så mycket till att börja med, vilket gör att barnet i stället äter ofta. Dessutom är bröstmjölken anpassad till barnet och belastar inte barnets mage, tarmar eller njurar utan passerar snabbt, varför ett ammande barn äter oftare än ett barn som får tillägg.
Det är stor skillnad på hur länge och hur ofta barnet suger på bröstet vid varje amning. Barnet äter tills det är mätt.
Alla barn äter i sin egen takt, precis som vi vuxna gör.
De flesta barn behöver äta på natten det första halvåret.
Bäst produceras bröstmjölken under natten.

En praktisk hjälpande hand är guld värd för en nybliven familj.
Ett barn blir inte bortskämt för att man tar upp det när det gråter. Det ger kärlek, trygghet och tröst.
Man sover gott ihop med sitt barn.
Barnet behöver tid på sig att vänja sig vid livet utanför livmodern.

En av de viktigaste betingelserna för att den nyförlösta modern ska få ett bra och långt amningsförlopp är att hon får samma information från personal, familj och vänner. Synen på den första tiden efer förlossning och amning har förändrats i takt med nya forskningsrön, men många myter lever tyvärr vidare.

Vi känner igen följande:
"Är du säker på att du har nog med mjölk?"
"Ska du amma nu igen?"
"Blir du inte trött av att amma så länge?"
"Du behöver få sova en hel natt!"
"Peter sov hela natten redan vid fem veckor"
"Du var ett snällt barn - du åt bara var fjärde timme."
"När hon skriker så mycket kan det vara för att det är dålig näring i din mjölk."
"Du gör honom beroende av dig. Hur ska det gå när du ska tillbaka till ditt arbete?"
"Ska du ta upp honom nu igen? Han kommer att bli bortskämd"
"Du kan bli fri från din amning på natten om du ger honom flaska."
"Efter fyra månader räcker det inte att bara amma honom."
"Eftersom du har så små bröst är det inte säkert att du har tillräckligt med mjölk."
"Jag kunde inte amma mer än fyra veckor, så det kan nog inte du heller."
En nybliven mor har stor nytta av att vi visar henne att hon är den som bäst vet vad som är bra för hennes barn. En nybliven mor är mycket lyhörd och känslig.

Njut nu av ert nya barnbarn - det är livets efterrätt!

Text: Lånad från Helsingborgs lasarett.


Bild: Valter bara några minuter gammal<3

5 kommentarer:

  1. Jag trodde först att du fått när jag såg bilden på bloglovin :) Har du några känningar än om att bebis vill ut? Själv är det väldigt lugnt här. Men med grabbarna kände jag ingenting förens det var dags, så jag antar att det blir så den här gången med :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! :) Jag gillar dock inte meningen "så gott som alla kan amma oavsett bröstens storlek och form". Snacka om press om man har problem med amningen! Dessutom vet man numera att bröstvårtans utformning fakiskt spelar roll, och dessutom barnets födelsevikt (låg födelsevikt resulterar oftare i problem med amning då de inte har lika stor kraft att suga).

    SvaraRadera
  3. Det där känner jag igen! När Robin var nyfödd kom min "svärmor" med goda råd... Man ska inte ta upp bebisen direkt när den skriker, den behöver skrika för att göra av med "slaggprodukter" från födseln och så blir den ju så bortskämd om man tar upp direkt.
    Jag visste knappt vad jag skulle säga! Det kanske var så det funkade när hennes barn var små, men inte sjutton tänker jag lyssna på det. Det kändes inte alls bra i mammahjärtat och jag är glad att jag lyssnade på mig själv och inte på henne(som alltid ska ha rätt).

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Vilken bra text!
    Jag tror att alla har haft ett och annat problem med kommentarer...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar <3