måndag 11 februari 2013

När Tindra kom till Världen 2006-03-05

Jag är ju så himlans fashinerad av förlossningar och jag skulle verkligen vilja vara med på någon annans förlossning någongång i livet! Jag har skrivit en förlossnings berättelse efter varje förlossning och vill ha dom samlade på samma ställe men lägger inte ut alla på samma gång, börjar med Tindras <3 

 





När Tindra kom till världen!!!
På fredagen den 3:e mars 2006 var jag på extra besök till barnmorskan pga mitt högablodtryck, huvudvärk och +1 i äggvita (Tidiga tecken på havandeskapsförgiftning) och det var fortfarande högt så hon skicka in mig till Förlossningen och där fick jag träffa en läkare som ville ha mig kvar över natten. Jag och J blev kvar men vi kunde inte sova mycket den natten... på morgonen kom en ny läkare in och berätta att hanville ha kvar mig över helgen och att när kroppen är "sjuk" så kan förlossningen sätta igång av sig själv så om det blir värre kanske man inte behöver sätta igång mig.
Så J åkte hem och tvätta kläder och städa lägenheten och satte ihop sängen... och halv fem när han ringde och sa att han var på väg in började så började jag att få regelbunda värkar var 10:e minut, en barnmorska kom in och satt men mig och hon mätte sammandragningarna med sån "ctg-kurva" när jocke kom 20 över fem gick jag in i dushen, *pust vilka värkar* sen la jag mig i sängen med varma handukar vilket inte hjälpte så mycket.. vid 20.00 tror jag att jag inte stod ut mer så då fick jag bada, fan vad sköööönt!! jag låg nog i badet i 2½ 3 timmar tror jag det var, sen gick jag upp och stod och gunga lite mot säng kanten sen fick jag sån gåstol men den var kass tyckte jag... det dröjde inte länge innan jag inte pallade det heller mer, det var ungefär vid 23 tiden då räkna dom att dom riktiga värkarna hade startat och då fick jag gå in på förlossningen... till en början fick jag lustgas men jag tyckte ju inte det heller riktigt hjälpte,men jag använde lustgasen hela förlossningen vilket hjälpte senare när jag fatta hur jag skulle använda den!!! jag kommer inte riktigt ihåg vilken ordning jag fick alla smärtlindringar men jag testade iallfall akupunktur, TNS, sterila vattenkvaddlar och ryggmärgsbedövning *tänker om det var nått mer?? jag hade ju 7 olika... kommer väl på det senare..* plus att J fick massera mig =) Klockan 02.00 gick vattnet. Jag låg i vanlig "gynställning" men på slutet när jag börja krysta testa jag någon ny pall som man satt på huk på och lite på den gåstolen men jag var så slut så jag orkade inte stå... så jag la mig i sängen igen... 10.40 kom hon upp på mitt bröst min lilla snäcka!! Hon hade bajsat i fostervattnet så dom fick suga henne lite. men sen fick jag tillbaka henne igen på bröstet!

Gerd Emmy Tindra Erlandsson
Vikt: 3320g, 49 cm lång och huvudomfång 34,5 cm
Född i graviditetsvecka 38+3

Det var en sån häftig upplevelse, vill vara med om det flera gånger om =) !!!!


Det här skrev jag år 2006 efter att Tindra födds!

2 kommentarer:

  1. Jag har så blandade känslor när det gäller förlossningar, men det är häftigt vad kroppen klarar av och ingen förlossning är den andra lik :)

    - Roligt, då har vi samma BF ju. (Om vi går efter din egen beräkning).

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt att läsa om din förlossning!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar <3